Тема. Вправи та задачі на засвоєння табличного множення та ділення. Переставна властивість множення. Складені задачі на знаходження невідомого компонента. Розв’язування рівнянь.
Мета: узагальнити знання з теми «Табличне множення та ділення »; розвивати вміння розв'язувати рівняння на знаходження множника та діленого; розвивати логічне мислення, увагу, вдосконалювати навички розв’язування складених задач та усної лічби; виховувати наполегливість, почуття відповідальності за роботу в команді.
Обладнання: предметні малюнки, картки для усних обчислень, макети ключів, макет форту Буаярд, паперові монетки для самооцінки, повітряна кулька, наповнена цукерками, скатертина., мультимедійна презентація.
Хід уроку.
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Задача № 454
1) 22 – 20 = 2 (хл.)
2) 16 – 10 = 6 (д.)
3) 6 : 2 = 3 (р.)
- Кого більше залишилось у класі – хлопчиків чи дівчаток?
- У скільки разів? ( у 3 рази)
- А на скільки більше залишилось дівчаток, ніж хлопчиків? ( на 4)
б). Задача № 455
- Відшукати помилку в розв’язанні задачі
6 + 18 : 6 (6 + 18) : 6
2. Мотивація навчальної діяльності.
а) Гра «Живі цифри»
Обирається 10 учасників. Кожен учасник отримує картку з цифрою.
- Перешикуватись так, щоб числа стали в порядку зростання, повернути картки і прочитати закодовані слова.
5
|
7
|
8
|
21
|
|
56
|
59
|
64
|
80
|
97
|
98
|
ф
|
о
|
р
|
т
|
|
Б
|
у
|
а
|
я
|
р
|
д
|
- Отже, я пропоную вам сьогодні пограти у розважальну гру «Ключі від форту Буаярд». (Відкривається СЛАЙД 1 із зображенням форту Буаярд посеред моря) Гра буде інтелектуальною, математичною. Ми закріпимо знання вивчених таблиць множення та ділення, повправляємось у розв’язуванні задач та знаходженні невідомого числа. При цьому ми будемо здобувати ключі від скарбниці форту. Чим більше ключів ми здобудемо, тим більше скарбів отримаємо. Разом з тим, кожен з вас за правильне виконання завдань зможе отримати золоті монети – луїдори. За кількістю отриманих луїдорів ви зможете оцінити свою діяльність на уроці.
б) Поділ учнів на групи (команди), вибір капітана і назви команди.
в) Правила гри:
- не залишати без відповіді ні одного запитання;
- «до останнього подиху» боротися за перемогу;
- не підглядувать, не підслуховувать, не проникати у чужі думки;
- бути дружнім, веселим, чесними, працювати в команді.
3. Усні обчислення
1) Гра «Гонки за лідером».
- Щоб добратися до форту Буаярд, нам потрібно пливти морем на човнах. Першою добереться та команда, яка швидше справиться із завданням.
На дошці — силуети човнів. На них — номери. Навколо човників — картки з прикладами. Учні розподіляються на 3 групи. Кожен учень бере картку з прикладом, розв'язує приклад і ставить картку до човника з відповідним номером-відповіддю. Виграє та група дітей, чиї відповіді були правильними і хто найшвидше розв'язав приклади.
6 7 9
54 : 9 63 : 9 72 : 8
48 : 8 42 : 6 54 : 6
30 : 5 28 : 4 36 : 4
18 : 3 14 : 2 45 : 5
12 : 2 35 : 5 18 : 2
- Отже, ми прибули до форту і починаємо здобувати ключі. (Відкривається інший СЛАЙД 2 із зображенням внутрішнього дворику форту, де видно двері до кімнат
2) Розминка. Здобуття І ключа.
а) Встановити закономірність і продовжити ряд чисел:
3, 6, 9, 12, … (15, 18, 21)
2, 4, 8, 16, … (32, 64)
б) Назвати зайве число
8, 24, 40, 16, 32, 45, 56, 48, 64, 72.
в) Проблемне питання.
- Як знайти добуток чисел?
2 * 7 * 3
Використовуючи переставну властивість множення обчисліть вирази:
2 * 6 * 4 4 * 9 * 2
8 * 3 * 2 2 * 9 * 3
СЛАЙД 3
г) Гра «Трик-трак»
Читаю математичні вислови, а діти відповідають: «Трик-трак, це не так!» або «Трик-трак, це так!»
- Числа при множенні називаються – множник, множник, сума.
- Збільшити на кілька одиниць, це – відняти.
- Зменшити у кілька разів, це – поділити.
- Порівняти, на скільки одиниць одне число більше другого, це – додати.
- Порівняти, у скільки разів одне число більше другого, це - поділити.
3) Конкурс капітанів. Здобуття ІІ ключа.
Обчислити ланцюжки ( за №340) Капітани біля дошки , решта дітей працюють у зошитах
8 * 9 49 : 7 21+42 16 : 4
- 32 +17 : 7 * 8
: 5 : 4 + 9 - 17
СЛАЙД 4
ІІ. Закріплення і повторення вивченого матеріалу.
1) Кімната невідомих чисел. Здобуття ІІІ ключа.
а) – Я задумала деяке число. Назвіть наступне. (х + 1) . Назвіть попереднє (х – 1).
в) Самостійна робота. Розв’язати рівняння.
- Як знайти невідоме ділене?
- Як знайти невідомий множник?
- Як знайти невідомий доданок?
СЛАЙД 5
3) Кімната задач. Здобуття ІV, V ключа.
а) Задача № 454
- Скільки паличок було у хлопчика? (20)
- Як він використовував ці палички? (по 3 на кожен трикутник)
- Про що запитується в задачі?
- Чи можемо ми відразу дати відповідь на це запитання? (Ні)
- Чому? ( Бо ми не знаємо, скільки паличок він використав на трикутники)
- Як про це дізнатись? (20 – 11 = 9 (п.) )
- Скільки трикутників склав хлопчик? ( 9 : 3 = 3 (тр.) )
СЛАЙД 6
б) Робота в групах.
- Складіть обернену задачу до даної, щоб шуканим числом було 11 і розв’яжіть її. (20 – (3 * 3) = 11 (п.)
ІІІ. Розвиток математичних знань СЛАЙД 7
1)Кімната геометрична. Здобуття VІ і VІІ ключа.
а) Задача.
- У стола 4 кути. 1 кут відрізали. Скільки кутів залишилося у стола? (5)
- Якої форми був стіл на початку? А потім?
- Як називаються фігури, що мають 3 кути, 4 кути, 5 кутів…?
- А як їх усіх назвати одним словом? (Многокутники)
б) Розпізнавання многокутників за малюнком.
- Скільки п’ятикутників на малюнку? (1)
- Скільки чотирикутників на малюнку? (5)
- Скільки трикутників на малюнку? (4)
ІV. Підсумок уроку.
- Сьогодні на уроці ми знайшли значення 32 виразів, розв’язали 4 задач, 10 рівнянь, 3 завдання з геометричними фігурами. Здобули 7 ключів і кожен свою кількість луїдорів. Оцініть свою діяльність, полічивши їх кількість.
- Які завдання вам найбільше сподобались?
- Які труднощі виникли? (Діти називають, що найважче вдавалось, тим самим формують самі собі завдання – над чим потрібно ще попрацювати)
- Що допомогло подолати труднощі?
- Здобуті ключі відкривають нам скарбниці. Це винагорода за вашу плідну працю. (Підвішені до стелі надуті та наповнені цукерками повітряні кульки лопають, під ними діти тримають розгорнуту скатертину і ловлять цукерки, які на перерві розділять між собою)
V. Домашнє завдання.
С.66, № 450, повторити всі таблиці множення та ділення, підготуватись до к.р.
|