Матеріал до уроку: В.Дуванський «Лисичка і Журавель», С.Прудник «Курочка Ряба і Курчатко Золоте пір’ячко», Ю.Ярмиш «Курочка Ряба і Лисиця»
Мета: Продовжити роботу з виявлення спільного і відмінного в літературній і народній казці; учити розуміти авторське ставлення до описаного, бачити сучасні мотиви в казках; формувати навички свідомого читання; шляхом аналізу поведінки і вчинків персонажів учити визначати їх риси характеру; збагачувати активний словниковий запас учнів; розвивати уміння робити висновки, передбачення, аналізувати текст; на прикладі героїв казок виховувати у дітей доброту, взаємоповагу.
Обладнання: круги Венна, маски лисички та журавля, «чарівна скринька», ілюстрації хатинок лисички та журавля, круги Луллія, кружечки зеленого, червоного та жовтого кольору для кожного учня, картки розсипанок для індивідуальної роботи, картки із прислів’ями для творчої роботи в групах, мультимедіа проектор, слайд-презентація.
Зміст уроку
І. Організація класу. Привітання.
- Доброго ранку! – травам росистим.
- Доброго ранку! – квітам барвистим.
- Доброго ранку! – сонечку ясному.
Людям усім і всьому прекрасному.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Чи любите ви казки?
- Чи задумувались ви коли-небудь над тим, чому так довго живуть казки? (У казках завжди перемагає добро, цінуються справжні людські якості, справедливість торжествує)
- Які види казок ви знаєте? (Літературна і народна)
- Пригадаймо, що їх споріднює і яка відмінність між ними. Для цього попрацюємо в великих групах.
2. Робота в великих групах.
Кожна група отримує набір карток із ознаками літературної і народної казки.
- З поданих ознак виберіть ті, що характерні для даного виду казки:
І група – ознаки народної казки;
ІІ група – ознаки літературної казки.
(Діти обирають картки із відповідними записами, які потім вносяться у діаграму Венна.)
Слайд 1
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою « Казки однакові та різні», прочитаємо казки українських письменників та порівняємо їх з народними. Ми маємо переконатися, що дійсно у цих видах казок є такі спільні ознаки (звернутись до діаграми Венна). А також ми спробуємо свої сили в ролі казкарів.
- Що ви очікуєте від уроку? Висловіть свої очікування кількома словами, запишіть їх. У кінці уроку ми повернемось до цього запису і перевіримо, чи здійснились ваші сподівання.
ІV. Робота з книжковою виставкою.
- Ознайомлення з книгами виставки. Слайд 2
- Отже ми вирушаємо до незвичайної й таємничої Країни Казок і поведе нас туди книга.
Розгляньте виставку книг, яку ви готували самі. Поясніть, чому саме цю книгу ви поставили на виставку?
2. Презентація 2-3 книг.
3. Проблемне питання.
- А яка книга потрапила випадково на нашу виставку? ( «Лисичка і Журавель)
- Чому ви так думаєте? (Бо це українська народна казка)
- Саме так. Але я навмисне поставила цю казку на виставку, тому що я пропоную вам прочитати авторську казку, яка так само називається. Вона знаходиться у збірці для позакласного читання на с.84. Відкрийте, будь ласка, книжку і прочитайте заголовок та прізвище автора.
V. Опрацювання казки В. Дуванського «Лисиця і Журавель»
- Коротке повідомлення про автора. Слайд 3
2. Підготовка до сприймання твору. Слайд 4
- Із заголовка казки ви вже зрозуміли, що головними героями казки будуть Лисичка і Журавель.
- Подивіться уважно на малюнок і скажіть де хатка Лисички, а де Журавля? Чому ви так вирішили?
3. Кероване читання з передбаченням. Слайд 5,6
а) Логічне завдання.
- Як ви думаєте, в яку пору року могла відбуватись зустріч Лисички та Журавля? Чому? (Журавлі прилітають навесні і відлітають восени. Отже зустріч могла відбутись весною або влітку)
- У народі кажуть «Журавлі прилетіли – весну принесли»
Читання 1-ої частини вчителем.
б) Передбачення.
- Як ви думаєте, що могла приготувати Лисичка на обід?
- З якого посуду може їсти Лисичка?
- Чи може в неї бути інший посуд?
Читання 2-ої частини дітьми.
- Як ви вважаєте, здогадувалась Лисиця, що Журавель кашки не куштував?
в) Передбачення.
- На що сподівалась Лисичка, приймаючи запрошення Журавля?
- А що міг приготувати Журавлик? Чому саме такі продукти він має обрати?
Слухання 3-ої частини.
г) Передбачення.
- Чи сподобалось таке пригощання Лисичці?
Слухання 4-ої частини.
Читання останньої строфи хором.
- Як ви розумієте виділене речення?
4. Бесіда за змістом казки. Слайд 7
- Чи сподобалась вам казка?
- Що спільного і відмінного ви помітили в народній та авторській казках?
Занести дані до діаграми Венна.
Спільне Відмінне
Персонажі Поетичний і прозовий твір
Сюжет
Характери персонажів
5. Повторне читання казки ланцюжком по строфі.
6. Аналіз і обговорення прочитаного з елементами вибірковим читанням.
- Якими словами запрошувала Лисичка Журавля?
- Як готувалась Лисичка до зустрічі гостя?
- Уявіть себе на місці Журавля. Як він почувається в гостях у Лисички?
- Чи виявилось це зовні?
- Про які риси характеру свідчить ця поведінка?
- А Лисичка? Чи змогла вона приховати своє обурення? Як це її характеризує?
- Чи була дружба дійових осіб справжньою, а гостинність щирою?
- Що потрібно було зробити Лисичці, щоб стати гостинною?
7. Психокорекція. Метод «Інтерв’ю»
Обираються двоє дітей, які одягають маски Лисички та Журавля.
а) Запитання до Лисички:
- Скажи, чи вважала ти насправді Журавля своїм другом?
- На що ти сподівалась, готуючи смачну страву?
- На що ти сподівалась, коли подавала страву в тарілці?
- Які почуття охопили тебе, коли так само з тобою вчинив Журавель?
- Що б ти порадила людям з характером Лисички?
б) Запитання до Журавля:
- Якою ти уявляв гостину у Лисички?
- Як бути, коли не можеш силою відповісти на образу?
- У якому випадку ваша дружба могла стати справжньою?
- Чи готовий ти дружити з Лисичкою, якщо вона зрозуміє свою провину і попросить вибачення за витівки?
8. Дитячі звернення до Лисички з використанням прислів’їв. (Робота в малих групах)
- Умів в гості звати, умій і зустрічати.
(Хочеш смачно поїсти – нагодуй спочатку когось)
- Яке частування, таке й дякування.
(Якщо будеш доброю, гостинною, то і тебе завжди будуть раді бачити в гостях і гарно пригощатимуть)
- Не плюй в криницю, бо води доведеться напиться.
(Щоб мати багато друзів, треба самому бути справжнім другом, творити добро і бути вдячним)
- Доброта, мов сонечко, всіх зігріває.
(Треба тобі , Лисичко бути доброю. Бо доброта, як сонечко, всіх зігріває. Тоді у тебе буде друзів багато.)
- Як гукнеться, так і відгукнеться.
( Як ти чиниш із іншими, так і з тобою робитимуть)
Слайд 9
9. Творче завдання.
- Чи могла б далі тривати дружба Лисички й Журавля? Придумайте продовження казки.
( Коли Лисичка повернулась додому, вона ніяк не могла заспокоїтись, так її образило частування Журавля. А потім вона подумала: «Але ж це я в усьому винна! Я так само частувала Журавля і перша образила його»
Наступного дня Лисичка пішла до Журавля і вибачилась. З того часу їхня дружба стала справжньою. Лисичка турбувалась про Журавлика, захищала його від ворогів, ділилась з ним найсмачнішим. І Журавель віддячував їй тим самим.)
VІ. Фізкультхвилинка
Засиділися в гостях у казки.
Встали дружно всі, будь ласка.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Тепер встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок.
І продовжимо урок.
VІІ. Доповнення, розширення, уточнення читацького досвіду дітей.
1. Бесіда.
- Які ще народні казки ви знаєте з дитинства? («Колобок», «Пан Коцький», «Курочка Ряба»….)
- А чи знаєте ви подальшу історію цих героїв? Ні? Тоді я пропоную вам прочитати і послухати продовження казки «Курочка Ряба»
2. Ознайомлення з творчістю Світлани Прудник. Слайд 8
а) Коротка біографічна довідка.
Народилася 28 березня 1956 року в м. Нікополі Дніпропетровської області. У 1973 році закінчила із золотою медаллю Нікопольску середню школу № 19.
З 1973 по 1978 рік — студентка факультету журналістики Київського національного університету імені
Т. Г. Шевченка.
Після закінчення університету працювала в редакції дитячої газети “Зірка”, з вересня 1995 року — редактор відділу літератури всеукраїнського дитячого журналу “Барвінок”.
Друкувалася в газетах “Зірка”, “Перченя”, “Порадниця”, журналах “Барвінок”, “Малятко”, “Ангелятко, “Мамине сонечко”, “Перець”, “Початкова школа”, читанках. Казки звучать у передачі “Вечірня колисанка” на українському радіо.
Автор трьох книжок “Казки Затишного лісу”, “Острів Балакунів”, “Одинадцять казок про дванадцять місяців”.
Заслужений журналіст України, нагороджена Грамотою Верховної Ради України, Почесною Грамотою Кабінету Міністрів України.
б) Слухання казки С. Прудник «Курочка Ряба і Курчатко Золоте Пір’ячко»
Слайд 9, 10
3. Розуміння прочитаного. Аудіювання з використанням перфокарти.
а) Проведення тестування.
1. Після того, як Курочка Ряба знесла золоте яєчко в хаті баби й діда було:
а) тихо, спокійно;
б) людно, двері не зачинялися.
2. Курочка Ряба, зустрівши Норушку
а) пробачила їй розбите яєчко;
б) не захотіла з нею й говорити.
3. Лисиця, схопивши курчатко
а) відкусила крильце;
б) зуби собі поламала.
4. Курочка Ряба і Курчатко Золоте Пір’ячко повернулись додому тому, що
а) баба з дідом їх перепросили;
б) бо злякалися Лисиці.
б) Самоперевірка за перфокарткою.
4. Самостійне читання казки Ю.Ярмиша «Курочка Ряба і Лисиця».Слайд 11
а) Додаткове завдання для тих дітей, що швидко читають:
- скласти загадки, які загадувала Курочка Ряба для Лисички із розсипанок.
Слайд 12, 13
б) Виявлення та оцінювання якості самостійного читання.
- Назвіть дійових осіб казки.
- Прочитайте зачин.
- Яка біда могла статись з курочкою?
- Що врятувало курочку?
- Прочитайте кінцівку твору.
- Що у цій історії вигадано, а що може бути правдою?
VІІІ. Творче завдання з використанням кругів Луллія.
Розкручені «чарівні» кола об’єднуємо так, щоб отримати сюжет нової казки з фантастичним змістом з героями, що опинилися в одному секторі.
ІХ. Підсумок уроку.
- Наш урок добігає кінця. Чого він нас навчив? Чи виправдав він ваші сподівання? Свою відповідь починайте зі слів : «Цей урок навчив мене…»
- виразно читати казку;
- працювати в групах;
- оцінювати поведінку казкових героїв;
- цінувати дружбу;
- бути добрим;
- розуміти, що треба робити, щоб зберегти дружбу;
- висловлювати свою думку.
Звернутись до «чарівної скриньки», зачитати кілька сподівань дітей, відмітити, чи справдились сподівання учнів.
- У вас на парті по три різнокольорові кружечки. Вони означають:
- жовтий – я хочу більше прочитати казок українських письменників;
- зелений – я розкажу прочитані казки своїм рідним;
- червоний – я спробую скласти власну казку .
- Зробіть вибір, підніміть кружечок, який ви обрали.
Домашнє завдання.
- Отже, ті що обрали червоний кружечок зможуть нас ознайомити зі своєю творчістю на наступному уроці, ті хто обрав зелений та жовтий кольори – відповідно прочитають і перекажуть прочитані твори батькам.
Урок закінчується, та з казкою ми не прощаємось. Адже далі ми будемо вивчати творчість зарубіжних казкарів.
- Подумайте, які книги ви хотіли б дібрати в список до теми наступного уроку позакласного читання.
- Напишіть такий список і оформіть його малюнками, листівками.
- Намалюйте малюнок якогось епізоду твору (зробіть витинанку, ліплення…)
- Доберіть прислів’я, загадки за темою уроку
- Навчіться цікаво і виразно розповідати про прочитане.
|