- У дитини чітко окреслені технічні здібності, якщо вона:
- цікавиться найрізноманітнішими машинами та механізмами;
- конструює моделі, апаратуру, сама шукає причини несправності механізмів, із задоволенням розв’язує технічні головоломки;
- ремонтує несправні прилади й механізми, використовує старі деталі для створення нових іграшок, знаходить оригінальні рішення;
- із задоволенням створює креслення та ескізи механізмів;
- цікавиться спеціальною технічною літературою, навіть призначеною для дорослих.
- У дитини підвищений рівень інтелекту, якщо вона:
- добре розмірковує, чітко мислить, розуміє причини і мотиви вчинків інших людей;
- легко і швидко засвоює навчальний матеріал;
- ставить багато продуманих запитань, що відповідають ситуації;
- читає книжки за власною програмою, що випереджає шкільну;
- випереджає однолітків з навчання, однак не обов'язково має відмінні оцінки, часто каже, що у школі їй нудно;
- краще і ширше за однолітків інформована про події та проблеми, що стосуються особисто її;
- має почуття власної гідності й здорового глузду, розважлива й навіть обачна;
- дуже сприйнятлива та спостережлива, швидко реагує на все нове в житті;
- часто дратує ровесників звичкою виправляти інших і вважає себе завжди правою;
- бракує емоційного балансу;
- відзначається нетерплячістю;
- може займатися кількома справами одночасно, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них;
- має багатий словниковий запас, із задоволенням читає словники та енциклопедії, придумує нові слова та поняття.
- Дитина має здібності до наукової роботи, якщо вона:
- має яскраво виражену здібність розуміти абстрактні поняття й узагальнення;
- вміє чітко висловлювати словами свою власну або чужу, може записувати свої спостереження;
- захоплюється науково-популярними виданнями чи статтями, випереджаючи однолітків на кілька років, віддає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;
- часто намагається знайти своє пояснення причин різних явищ і подій;
- із задоволенням створює власні проекти, конструкції, схеми, колекції, моделі;
- не засмучується, якщо її винахід не схвалили чи не зрозуміли інші.
- У дитини є літературні здібності, якщо вона:
- розповідаючи будь-що, дотримується обраного сюжету, не втрачає головної думки;
- полюбляє фантазувати чи імпровізувати на тему реальної події, при цьому висвітлює її під новим кутом;
- користується в усних або письмових розповідях такими словами, що добре передають емоційний стан і почуття дійових осіб сюжету;
- наділяє персонажів своєї уяви цікавими рисами;
- полюбляє писати вірші, оповідання, не боїться створювати роман про своє життя.
- Артистичний талант дитини виявляється в тому, що вона:
- коли їй не вистачає слів, часто виражає свої думки мімікою, жестами і рухами;
- намагається викликати емоційні реакції в інших, коли розповідає про щось цікаве;
- змінює тональність і виразність голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;
- охоче виступає перед аудиторією, особливо дорослою;
- легко копіює звички, пози, вирази обличчя інших людей і тварин;
- пластична;
- відкрита до всього нового;
- розуміє значення красивого одягу.
- Музичний талант характеризується тим, що дитина:
- любить музику;
- швидко і легко відгукується на ритм, мелодію, уважно прислуховується до них, легко запам’ятовує;
- співає або грає на музичних інструментах, виконує твори з почуттям і настроєм;
- створює свої мелодії;
- навчилась або вчиться грати на якомусь музичному інструменті.
- У дитини чітко окреслений спортивний талант, якщо вона:
- енергійна і постійно рухається;
- смілива, не боїться синців і подряпин;
- часто виграє у спортивних іграх;
- краще за інших однолітків фізично розвинений й має добру координацію рухів, пластична та граційна;
- швидко навчилась добре кататись на лижах, ковзанах, гратися з м’ячем;
- віддає перевагу іграм, змаганням, а не книжкам і спокійним розвагам;
- здається, ніколи не втомлюється;
- копіює улюбленого спортсмена.
- Художні здібності дитини можуть виявитися в тому, що вона:
- не знаходячи слів або захлинаючись ними, вдається до малюнка або ліплення для того, щоб висловити свої почуття чи настрій;
- у своїх малюнках або картинках відображає все розмаїття предметів, людей, тварин, ситуацій, а не "зациклюється" на зображенні чогось цілком вдалого;
- серйозно ставиться до творів мистецтва, стає вдумливим і дуже серйозним, якщо його увагу привертає будь-який твір мистецтва або пейзаж;
- коли є вільний час, охоче ліпить, малює, креслить, комбінує матеріали і фарби;
- прагне створити який-небудь твір, що має очевидне прикладне значення - прикраса для дому, одягу або що-небудь подібне;
- не боїться висловлювати власну думку про твори мистецтва, навіть критикувати їх.
Висновок. Відзначте в якій групі найбільша кількість показників, які свідчать про певні здібності дитини, про необхідність створення умов для подальшого розвитку дитини.
На основі цих даних можна прогнозувати розвиток здібностей найближчої діяльності, всебічний розвиток особистості.
Здібності розвиваються в тій діяльності, в якій вони знаходять застосування. Позитивно на розвиток здібностей впливає діяльність, яка викликає сильні, позитивні емоції, задоволення, інтерес, діяльність, яка носить творчий характер.
Розвитку здібностей сприяють різні форми класної, позашкільної роботи. Розвиваючи здібності, потрібно виховувати у дітей наполегливість в подоланні труднощів. Для розвитку здібностей необхідне довге, наполегливе навчання і велика праця.
|